Så här gör vi framgångsrik profilreklam!

Vill du göra dina kunder glada och samtidigt få dem att minnas ditt företag? Varför inte ge dem en snygg penna med din logga på, när ni ses nästa gång? Profilreklam är en väl beprövad metod för att effektivt skapa positiva känslor (värden) kring ett företag, men det är viktigt att du tänker igenom din satsning och gör medvetna val. Här får du tips och råd om hur du bäst lyckas med din investering.

Charlotte Freiman är inköpare av profilreklam på företaget Quintiles. Hon anser att det är viktigt att du funderar på vad profilprodukterna ska användas till innan du beställer dem.

– När vi skulle ta fram profilreklam ställde vi oss en rad frågor. Ska vi ha produkterna internt eller sprida till kunder? Vad tror vi att kunderna uppskattar och vilka behov har de? Efter att ha svarat på de här frågorna visste vi bättre, vilken typ av produkter vi skulle välja.

David Gharibashvily, försäljningschef på Presenta of Scandinavia (en av Sveriges största aktörer inom profilreklam), håller med om att syftet med profilreklamen är det absolut viktigaste. Det hänger också ihop med vilken kvalitet du vill ha och vilket pris du kan tänka dig.

– Ska du dela ut isskrapor i ett köpcentrum så är det helt ok med en billig variant med din logga på, eftersom det är ungefär vad folk förväntar sig i en sådan miljö. Om du däremot vill ge en present till dina bästa kunder, kanske du ska välja en korthållare i tvåhundrakronorsklassen istället för att gåvan ska få avsedd verkan.

Företagets image viktig

Profilbranschen fullkomligt svämmar över av produkter och många associerar profilreklam med sunkiga kepsar och illasittande T-tröjor. Därför måste de produkter du väljer ha en viss kvalitet, samtidigt som de stämmer överens med kundernas uppfattning av ditt företag.

– Att ha koll på sin image är otroligt viktigt för att välja rätt produkter. Om du har ett lågprisflygbolag och vill ge dina kunder en gåva så blir det konstigt, om de får en dyrbar penna i handen när de kliver in i planet. De förväntar sig något litet, eftersom biljetterna är så billiga, säger David Gharibashvily och fortsätter:

– Samtidigt, vill du inte att pennan du ger bort ska sluta skriva efter tio minuter eftersom kunderna då kommer att associera ditt företag med låg kvalitet. Priset måste alltid vägas noggrant mot kvaliteten och den effekt du vill att profilreklamen ska få.

Quintiles har valt att satsa på USB-minnen, pennor och korthållare som sin profilreklam – olika produkter som behövs för deras verksamhet.

– Vi tog de här produkterna eftersom det kändes mest naturligt. Vi kan ge dem till kunder som besöker oss och på så sätt skicka med dem en bit av vår marknadsföring hem, samtidigt som de blir glada för en present, säger Charlotte Freiman.

Hitta en duktig leverantör

Det finns många aktörer på den svenska profilreklamsmarknaden. I den djungel av valmöjligheter som finns, är det några saker du bör leta efter för att skapa ett långsiktigt och bra samarbete. Charlotte Freiman rekommenderar att du försöker hitta en leverantör som du trivs med och som förstår dina behov. På så sätt hittar ni fram till en bra samarbetsform som lönar sig i längden lönar (ta bort) för bägge parter.

– Dessutom bygger en bra leverantör upp en kunskapsbank om ditt bolag så att de själva kan föreslå nya produkter som de tror skulle kunna passa dig, säger hon.

David tar även upp den viktiga frågan om hållbar utveckling. Han menar att du bör känna till om leverantören delar ditt företags värderingar vad det gäller till exempel miljöfrågor och annat som rör bolagets ”code of conduct”.

– Om du visar att företaget tänker på hållbar utveckling även i er profilreklamsatsning kommer det att stärka er goodwill avsevärt, avslutar David Gharibashvily.

 

Checklista för lyckad profilreklam

1. Vad ska produkten användas till?
2. Vilken kvalitet behöver du?
3. Vilken budget har satsningen?
4. Var kan du hitta en bra leverantör?
5. Stödjer leverantören hållbar utveckling?

 

2012-09-12 Riika Sirkas
×

Yhteydenotto

Täytä yhteystietosi niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Sulje

Pyyntö

X

Tilaa uutiskirje

Hyväksyn, että henkilökohtaisia tietojani käsitellään tietosuojatietojen mukaisesti Sekretessinformationen